Droga Wodna Górnej Wisły – Analiza kosztów i korzyści: stan istniejący i plany dalszego rozwoju
Biorąc pod uwagę wyniki analizy kosztów i korzyści oraz przegląd sytuacji dotyczącej aktualnych planów rozbudowy infrastruktury transportu drogowego i kolejowego,
można stwierdzić że zwiększenie inwestycji w transport śródlądowy wzdłuż DWGW nie jest uzasadnione ekonomicznie. Dobrą alternatywą dla rozwoju transportu
śródlądowego jest transport kolejowy, który może z powodzeniem konkurować z żeglugą śródlądową szczególnie w sektorze towarów masowych, a przy tym
charakteryzuje się niższymi wskaźnikami emisyjności i degradacji ekosystemów.
Celem niniejszego opracowania jest analiza społecznych kosztów i korzyści z funkcjonowania
Drogi Wodnej Górnej Wisły (DWGW) oraz planowanych inwestycji w polepszenie
warunków żeglugi na tej drodze wodnej – chodzi w szczególności o inwestycję w pierwszy
z planowanych nowych stopni wodnych w Niepołomicach. Na wstępie postawiono następujące
pytania badawcze, na które udzielono odpowiedzi po wykonaniu analizy:
- Czy funkcjonowanie DWGW przynosi korzyści społeczne? Jak finansowane jest
utrzymanie i funkcjonowanie tej infrastruktury? - Czy planowana inwestycja w dalszy rozwój DWGW, a w szczególności w stopień Niepołomice,
jest efektywna ekonomicznie, to znaczy czy korzyści społeczne takiej
inwestycji (z uwzględnieniem kosztów środowiskowych) przewyższają koszty? - Czy inwestycja w rozwój DWGW byłaby korzystna dla polskiej gospodarki przy pominięciu
kosztów środowiskowych? Przy jakim poziomie kosztów inwestycyjnych
byłaby to dla polskiego społeczeństwa rentowna inwestycja? - Jak kształtują się zewnętrzne koszty środowiskowe związane z rozbudową DWGW,
a w szczególności z inwestycją w Niepołomicach? - Czy w świetle wyników analizy kosztów i korzyści z żeglugi śródlądowej na DWGW
oraz przeglądu sytuacji dotyczącej alternatywnych środków transportu w Polsce
i w regionie z punktu widzenia ekonomii zalecane jest zwiększenie inwestycji
w żeglugę śródlądową czy w inne środki transportu?
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj raport Droga Wodna Górnej Wisły – Analiza kosztów i korzyści: stan istniejący i plany dalszego rozwoju